Autor: Ivan Nemeth
4251

Aké sú príčiny osamelosti a ako sa môžeme tohoto pocitu zbaviť?

osamelosť
Neustále sa meniace životné udalosti u nás môžu niekedy vyvolať pocity menejcennosti, prípadne strach z toho, že nás nikto nemá rád. Niektorí ľudia sa v takýchto prípadoch utiahnu do seba. Slovo osamelosť sa často zamieňa so slovom samota. Nemajú ale rovnaký význam. Dobrá správa: osamelosť sa dá prekonať a poradíme ako.

Pocit osamelosti môžeme prežívať v akejkoľvek časti nášho života: ovdovená žena sa cíti osamelá, pretože deti už rodičovský dom dávno opustili a zrazu odišiel niekto blízky, kto bol dennodenne po jej boku. Každé dieťa sa cíti osamelo, keď mu ostatné deti na ihrisku nechcú dovoliť zapojiť sa do hry.

Zatiaľ čo samota jednoducho znamená neutrálny stav, keď nie sú prítomní žiadni iní ľudia, osamelosť je pocit - naše nastavenie voči okoliu. Inými slovami, môžeme sa cítiť osamelo, aj keď sme v spoločnosti druhých. Naša miera extroverzie v tom hraje významnú rolu.

 

Príčiny osamelosti nájdeme už v našom detstve

Jednou z hlavných príčin pocitu osamelosti môže prameniť v našom detstve, pričom významnú úlohu zohrávajú tiež skúsenosti s našimi prvými vzťahmi. Získali ste v detstve alebo mladosti pocit, že vás nikto nemá rád?

Je vedecky dokázané, že ľudia, ktorí niekedy získali takýto pocit, môžu mať problémy so sebavedomím a izolujú sa od spoločnosti. Nadviazanie kontaktu s inými ľuďmi im robí problémy, čo môže v extrémnych prípadoch viesť až k sociálnej fóbii.

„Náš mozog funguje ako výkonný počítač a zaznamenáva všetko už od nášho prenatálneho života. Tieto skúsenosti potom vyhodnocuje do vzorcov čiže rovníc, ktoré väčšinou nevedome zakóduje do hlavy," hovorí k tomu český kouč partnerských vzťahov Aleš Kalina. Pričom platí, že zlé skúsenosti utvárajú zlé emočné rovnice a nám sa potom dokola v živote opakujú chyby a nepríjemné situácie, bez toho aby sme si uvedomovali pravú podstatu problému.

 

Ako osamelosť prekonať?

Pokiaľ sa nám opakovane či vôbec nedarí nájsť niekoho, s kým by sme mali zdravý dlhodobý vzťah, je najskôr potrebné identifikovať svoje vzorce správania a naučiť sa s nimi pracovať. Ľudia, ktorí často trpia pocitmi osamelosti, by si mali uvedomiť, že tieto často zrkadlia vzťah k sebe samému.

Vedomá alebo naplnená samota, napríklad vo forme meditácie alebo odpočinkovej prechádzky, má dokonca pozitívne účinky na osobný rozvoj. Základom je naučiť sa seba láskyplne prijímať a zbaviť sa nereálnych očakávaní od potenciálnych partnerov a nášho okolia. Nemali by sme čakať, že nás pocitu osamelosti zbaví niekto iný.

Koučka Hana Wolf k tomu hovorí: „Zoberte papier a ceruzku a urobte si zoznam desiatich vecí, ktoré na sebe máte radi. Noste tento zoznam pri sebe. Kedykoľvek sa nebudete cítiť dobre, vytiahnite ho a opäť si ho prečítajte.“

 

Nebojte sa poznávať nových ľudí

Venujte sa činnostiam, ktoré máte radi a pracujte na svojom osobnom raste. Popremýšľajte, kde by ste mohli stretnúť ľudí s podobnými záujmami. Pokiaľ napríklad radi kreslíte, prihláste sa na výtvarný kurz, alebo bežte na vernisáž výstavy. Môžete tak stretnúť podobne zameraných ľudí.

 

Prečítajte si rozhovor s psychologičkou: Hľadanie partnera a budovanie vzťahu

 

Keď sa budete cítiť pripravení prijať do vášho života niekoho nového, skúste zoznamku cez internet. Zvýšite si tým šance na spoznanie nezadaných vo vašom okolí a môžete navyše zostať v pohodlí domova. Pocit osamelosti však môžeme prekonať iba my sami - vlastným rozhodnutím prijímať život, taký aký je, so všetkými svetlými aj tmavými stránkami. 

Registrácia na Osamelosť

   

Diskusia: